Ostrów WielkopolskiBIPPrzedszkole Państwowe Nr 14
Strona główna Grupa „PLASTUSIE" 02.06.2020 DZIEŃ DZIECKA

02.06.2020 DZIEŃ DZIECKA

  1. „Jakie są moje prawa ?” – rozmowa na temat praw dzieci na podstawie doświadczeń dzieci oraz wiersza „O prawach dziecka”. Zwrócenie uwagi dzieci, jakie prawa przedstawione są w wierszu.
 
 „O prawach dziecka”
Marcin Brykczyński
 
Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los zmienić,
Spisali dla was mądre prawa.
Więc je, na co dzień i od święta,
Spróbujcie dobrze zapamiętać.
 
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,
I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, aby każdy uznał moje prawa
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wierszu poukładały,
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej jak umiecie.
 
Rozmowa na temat przeczytanego wiersza.
- Co to są prawa?
- Kto ma swoje prawa?
- Jakie prawa mają dzieci?
- Czy potrzebne są prawa dla dzieci?
 
  1. „Prawa dziecka”- zapoznanie dzieci z ich prawami (prawa dziecka według Korczaka). Praca z obrazkiem połączona z rozmową: ZAŁĄCZNIK OBRAZKI
  • dzieci ma prawo do szacunku - bez względu na wygląd, nie liczy się to kto jak wygląda, ale co sobą reprezentuje;
  • dzieci mają prawo do radości - dzieciństwo to szczególna czas w życiu powinno być najradośniejszym okresem w życiu;
  • dzieci mają prawo do dnia dzisiejszego – dziecko żyje teraźniejszością, bieżącą chwilą i to liczy się najbardziej;
  • dzieci mają prawo do upadków – dziecko ma prawo mieć gorszy dzień;
  • dzieci mają prawo do niepowodzeń i łez – łzy pomagają pozbyć się złych emocji, nawet dorośli płaczą;
  • dzieci mają prawo do niewiedzy – uczymy się przecież przez całe życie; otaczający świat jest dla dziecka nieznany; dorośli powinni mieć wiele wyrozumiałości i cierpliwości wobec niekończących się pytań dziecka;
  • dzieci mają prawo do własności – uczymy dzieci, że mają prawo do własności, ale również powinny je respektować wobec innych;
  • dzieci mają prawo do tajemnicy – nawet te najmłodsze mają swoje tajemnice osobiste, rodzinne czy koleżeńskie; dorośli powinni je szanować.
 
  1. „Przeplatanka” – praca z W.53 (wyprawka plastyczna) dziecko opowiada, co przedstawia ilustracja. Wypycha i przeplata sznurowadło przez otwory tak, aby powstała bujawka. Zadanie ma na celu doskonalenie umiejętności manualnych.