06.05.2020
Dzień dobry „Biedroneczki” oraz Rodzice
Zapraszamy dzisiaj do zabaw muzycznych. Przygotujcie dostępne w domu instrumenty lub przedmioty, które mogą je zastąpić (np. kubeczek, butelka z wodą, drewniane przybory kuchenne, klocki, itp.). Możliwości jest dużo. Do tego coś czym można instrumenty przykryć, np. kocyk. Kiedy wszystko gotowe można rozpoczynać. A potem potańczyć. Miłej zabawy!
A na zakończenie dla chętnych mała niespodzianka – bajka J
Temat na dziś: „Gramy na instrumentach!”
ZADANIA DO WYKONANIA:
Rozpoznać po dotyku instrumenty (lub przedmioty, które mogą służyć jako instrumenty) i podać ich nazwy. Przeliczyć zdobyte instrumenty.
Zagrać na nich, rozpoznać po dźwięku co to jest.
Potańczyć do piosenki „Trzech muzyków z kontrabasem” oraz odpowiedzieć na pytania związane z piosenką.
-1- ZABAWA „CO TO ZA INSTRUMENT”?
Przybory:
- instrumenty muzyczne lub przedmioty codziennego użytku, na których można grać,
- coś do przykrycia, np. kocyk.
Układamy wraz z dzieckiem przedmioty, instrumenty na dywanie. Przyglądamy im się dobrze. Następnie zmieniamy kolejność ułożenia instrumentów. Zakrywamy przedmioty kocykiem. Ustalamy kolejność: kto pierwszy, kto drugi, trzeci, itd. włoży rękę pod kocyk i po dotyku rozpozna nasz instrument.
Uczestnicy kolejno wkładają rękę pod kocyk, rozpoznają po dotyku jeden przedmiot/instrument. Jeśli jest dobra odpowiedź – przedmiot jest ich. Odkładają go obok siebie. A jak zła – przedmiot/instrument nadal zostaje pod kocykiem.
Zabawa kończy się w momencie kiedy wszystkie przedmioty/instrumenty zostaną rozpoznane i będę miały swoich „właścicieli”.
Teraz przeliczmy kto ma więcej instrumentów.
-2- ZABAWA „GRAMY NA INSTRUMENTACH”
Przybory:
- odgadnięte w poprzedniej zabawie instrumenty/przedmioty.
Mając przy sobie odgadnięte w poprzedniej zabawie instrumenty możemy pobawić się w muzyków.
Każdy zawodnik ustawia przed sobą zdobyte instrumenty.
Jeden uczestnik jest „muzykiem”. Pozostali uczestnicy zamykają oczy i nie podpatrują. „Muzyk” gra na jednym swoim instrumencie/przedmiocie. Który z zawodników z zamkniętymi oczami odgadnie nazwę instrumentu, na którym było grane – przybija „piątkę” muzykowi.
Teraz zmiana „muzyków” i uczestników zamykających oczy.
Dla utrudnienie „muzyk” może zagrać najpierw na jednym, potem na drugim swoim instrumencie. I wówczas uczestnicy podają nazwy obu instrumentów, na których było grane.
-3- ZABAWA RUCHOWA DO PIOSENKI „TRZECH MUZYKÓW Z KONTRABASEM”
Zapraszamy do zabawy tanecznej przy piosence „Trzech muzyków z kontrabasem”. Włączamy muzykę i tańczymy najpierw według inwencji własnej a następnie zgodnie ze wskazówkami usłyszanymi w piosence (np. robimy kółeczko i się kręcimy, zatrzymujemy się na hasło „STOP”, kręcimy się coraz szybciej).
Kiedy już się zmęczymy porozmawiajmy o piosence:
- Ilu muzyków grało na instrumentach? (TRZECH)
- Gdzie grali muzykanci? (POD LASEM)
- Co zrobili muzycy jak się zmęczyli grą na instrumentach? (ZAWOŁALI „STOP!”, OGŁOSILI PRZERWĘ)
- Jakie zwierzęta wirowały w kółeczku? (PTASZKI)
- Co sądzisz o nastroju w piosence? Był wesoły czy smutny?
- A ty co myślisz o piosence? Podobała się czy nie?
- Piosenka: „Trzech muzyków z kontrabasem”, Śpiewające Brzdące:
https://www.youtube.com/watch?v=Hhs1nJDeafU
Cele na dziś:
- rozwijanie poczucia rytmu,
- doskonalenie reakcji na przerwę w muzyce, zmianę tempa,
- ćwiczenie koncentracji, uwagi,
- doskonalenie wypowiedzi na określony temat,
- ćwiczenie zmysłu dotyku oraz słuchu,
- rozwijanie pojęć matematycznych.
BAJKA DLA MAŁYCH MUZYKÓW: - dla chętnych
Dla wszystkich Dzieci i ich Rodziców w nagrodę za tak wspaniałe muzykowanie przewidziana została mała niespodzianka. Ciekawe kto pamięta jak nazywają się te instrumenty i jakie dźwięki one wydają? A może zagracie razem, tak „na niby” lub „na prawdziwo” na instrumentach wraz z postaciami?
- Bajka o Śwince Peppie: „Świnka Peppa - Instrumenty muzyczne” https://www.youtube.com/watch?v=m4f4S0vPU8w
Życzymy miłego, wesołe dnia.