LOGOPEDIA 11-15.05.2020
Ćwiczenia oddechowe powiększające pojemność płuc:
- Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
- Dmuchanie na płomień świecy.
- Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
- Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
- Chłodzenie „gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
- „ Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
- Chuchanie na zmarznięte ręce.
- Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – [ffff], [szszsz].
- Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem [sssss].
- Nadmuchiwanie balonika.
- Naśladowanie syreny – [eu-eu- eu], [au-au-au] –na jednym wydechu.
- Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.
- Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
- Liczenie na jednym wydechu.
- Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
- Powtarzanie zdań szeptem.
- Naśladowanie śmiechu różnych osób: - staruszki: che- che- che
- kobiety – wesołe cha- cha- cha
- mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
- dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.
- „Czarodziejska pałeczka” – sznuruje nam usta –sprawdzamy czy dziecko jest wstanie oddychać przez nos i jak długo to robi.
- „Spacer po łące” – wciągamy powietrze nosem, zatrzymujemy się i wypuszczamy nosem – wąchamy kwiatki.
- „Huśtanie misia na brzuszku” – przy wdechu przepona powinna się uwypuklić, przy wydechu powrócić do poprzedniego położenia. Wykonujemy to ćwiczenie w leżeniu.
- Długie dmuchanie na płomień świecy – chodzi o jak najdelikatniejsze długie wypuszczanie powietrza tak, aby płomień tylko się poruszał, ale nie zgasł.
- Puszczanie baniek mydlanych przez słomkę.
- Dmuchanie na kuleczkę z watki – „mecz” (2 osoby na przeciw siebie wbijają gole).
- Dmuchanie na serwetkę – zabawa w „ducha” odchylona w tył, kładziemy serwetkę na twarzy ,robimy wdech nosem i mocny wydech ustami tak, aby serwetka poleciała do góry).
- Dmuchanie na inne drobne przedmioty – piórka, piłeczkę do ping-ponga itp.
- Przesuwanie różnych małych przedmiotów poprzez dmuchanie na nie przez słomkę.
- „Sadzenie kwiatków”, „odkurzacz” – zabawy te
polegają na zasysaniu przez słomkę małych kawałków papieru.
- „Gra” na flecie, glinianych ptaszkach, gwizdkach itp.
- Na wydechu długo wymawiamy samogłoski: [a], [e], [o], [u], [y...]
Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek
Utrwalenie głoski „ż”
„Żaba i żuk”
Duża żaba nad kałużą
napotkała żuka.
Żuk na nóżki buty włożył
i butkami puka.
Żółte butki, żółty szalik
i żółty kapelusz.
Pyta żaba: „Dokąd bieżysz,
mój ty przyjacielu?”
„Idę żabko na przyjęcie
do pana bociana.
Będzie żuraw, żółw i jeżyk.
Chodź i ty kochana.
KARTA PRACY "Co słyszysz K czy T"? CO SŁYSZYSZ?