Migające przedszkolaki 2023/2024
Cel główny:
- Głównym założeniem programu jest promowanie wśród dzieci w wieku przedszkolnym nauki języka migowego oraz wdrażanie do tolerancji inności w świecie społecznym poprzez ich kontakt z elementarnymi znakami z zakresu ikonografii oraz daktylografii.
Cele szczegółowe:
- Świetna zabawa dla dziecka, ale przede wszystkim wskazanie mu nowego, alternatywnego sposobu porozumiewania się z ludźmi, przy jednoczesnym uwrażliwieniu na drugiego człowieka. Uczenie dzieci od najmłodszych lat szacunku, tolerancji i godnego traktowania ludzi różniących się od nas samych, a poprzez naukę języka migowego umożliwienie mu sposobu kontaktowania się z osobami niesłyszącymi lub słabosłyszącymi. Rozwój umiejętności społecznych dziecka, poszerzanie jego poglądu na świat i sposobu jego rozumienia. Usprawnienie pracy rąk i ogólnej motoryki ciała poprzez przekazywanie znaków za pomocą gestów. Odtwarzanie z pamięci znaków języka migowego rozwija u dzieci wyobraźnię, pobudza je do myślenia i ćwiczy pamięć. Wyrażania emocji poprzez mimikę twarzy, bez używania głosu.
Efekty innowacji:
- 1. Alternatywny sposób komunikacji na tyle atrakcyjny sposób, iż jego nauka, podczas wspólnej zabawy, stanowiła nie tylko miłe, ale również praktycznie spędzany czas.
- 2. Nauka PJM rozwija pamięć wzrokowo-ruchową, pobudza wyobraźnie,
- 3. Zdobyte w ten sposób umiejętności dzieci wykorzystują w dalszej edukacji w przedszkolu,
- 4. Nauka PJM uwrażliwia dzieci na innych ludzi (niesłyszących).
- 5. Wprowadzone litery oraz cyfry utrwalone znakiem w PJM spowodowały, że dzieci szybciej uczą się i kojarzą litery oraz cyfry. A proste wyrazy migają jednocześnie głoskując je.
- 6. Dzieci „odczytują” wyrazy migane (głosowane) przez N.
- 7. Znają podstawowe wyrazy takie jak:
- proszę, dziękuję, przepraszam,
- pory roku: wiosna, lato, jesień, zima,
- podstawowe kolory,
- miesiące,
- dni tygodnia,
- cyfry od 1-9
- liczba 10,
- litery a, o, i, e, y, m, n, t, r, s, k, d, l, b, c, w, z.
Oprac. M. Płaszczykowska