Rodzaj innowacji:
Innowacja pedagogiczno – metodyczna
Czas realizacji:
Działania podjęte w ramach innowacji prowadzone będą raz lub dwa razy w miesiącu
w grupie dzieci 5-letnich – „Biedronki” od 01 listopada 2023r. do 30 kwietnia 2024r.
Miejsce realizacji:
Przedszkole nr 14 MALUSZEK w Ostrowie Wielkopolskim
Zakres innowacji:
Innowacją pedagogiczną objęte będą dzieci 5-letnie z grupy „Biedronki”.
Założenie innowacji:
Głównym założeniem innowacji jest rozbudzenie i rozwijanie pasji badawczej dzieci w wieku przedszkolnym oraz zachęcenie ich do aktywnego poznawania świata. Eksperymentowanie w edukacji przedszkolnej ma wychowywać młodego człowieka, otwartego na świat, nie bojącego się eksperymentowania i doświadczania, ma sprzyjać kreatywności myślenia. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei wykonywania samodzielnie i indywidualnie nieskomplikowanych doświadczeń naukowych z wykorzystywaniem przedmiotów laboratoryjnych. Podczas zabaw badawczych i eksperymentów, dzieci w urozmaicony sposób będą zdobywać wiedzę i nabywać doświadczenia. Potrząsanie przedmiotami, przelewanie płynów, napełnianie pojemników, itp. będzie rozwijać ich koordynację manualno-wzrokową, a wspólne wykonywanie zadań będzie kształtować również umiejętności społeczne przedszkolaków. Duże znaczenie będzie miało także doskonalenie kompetencji językowych przedszkolaków, które rozwiną się podczas opisywania przez nie dzieci zaobserwowanych zjawisk.
Sposób realizacji innowacji:
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie w przedszkolu w grupie dzieci 5-letnich. Innowacyjność pedagogiczno – metodyczna polegać będzie na wprowadzeniu nowoczesnych metod zabawowych twórczych w przedszkolu z elementami eksperymentowania, badania, odkrywania, obserwowania, doświadczania i przeżywania. Nauczyciel w grupie przedszkolnej będzie pełnić rolę moderatora, kierować aktywnością dziecięcą, zaspokajać ich naturalne potrzeby poznawcze, ciekawość, tworzyć sprzyjające warunki wspólnej i zgodnej twórczej zabawy oraz warunki do nauki przez odkrywania, doświadczania oraz przeżywania dla wszystkich dzieci o zróżnicowanych predyspozycjach fizycznych i intelektualnych. Działania innowacyjne realizowane będą w czasie zabaw porannych lub popołudniowych. Uczestnicy pracować będą samodzielnie, w parach bądź w grupach, co umożliwi także kształtowanie umiejętności pracy w zespole. Wykonywane doświadczenia i eksperymenty będą poprzedzone komentarzem wprowadzającym, postawieniem pytania badawczego, a zakończone wspólnym wyciąganiem wniosków. Przed każdym doświadczeniem dzieci otrzymają szczegółową instrukcję od nauczyciela, która zawierać będzie zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy przeprowadzaniu konkretnego doświadczenia.
Cele główne innowacji:
- Poszerzanie i wzbogacanie wiedzy o prawach rządzących przyrodą;
- Rozbudzanie u dzieci ciekawości poznawania otaczającego świata przyrody,
- Kształcenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych dzieci;
- Rozbudzenie i rozwijanie pasji badawczej wychowanków;
- Podtrzymanie naturalnego otwarcia umysłów dzieci na eksperymentowanie i doświadczanie;
- Rozwijanie umiejętności obserwacji, zadawania pytań i wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń i eksperymentów;
- Podniesienie, jakości pracy placówki w zakresie stosowania nowoczesnych metod twórczych z elementami doświadczania, obserwowania czy eksperymentowania;
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności;
- Doskonalenie pracy nauczyciela; wzrost doświadczenia w zakresie planowania oraz monitorowania i ewaluowania efektów pracy.
Cele szczegółowe innowacji:
- Zainteresowanie otaczającym światem;
- Poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata;
- Dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych zachodzących w przyrodzie;
- Stymulowanie i rozwijanie wrażliwości wzrokowej, słuchowej i dotykowej;
- Kształtowanie umiejętności świadomej obserwacji rzeczy, zjawisk;
- Pomoc w odkrywaniu potencjału dziecka;
- Pomoc w pokonywaniu barier hamujących aktywność poznawczą: nieśmiałość, obawy
- przed nieznanym;
- Kształtowanie umiejętności odkrywania, rozpoznawania i wyrażania uczuć i emocji;
- Rozwijanie zdolności manipulacyjnych i konstrukcyjnych;
- Rozwijanie naturalnej zdolności dziecka do stawiania pytań;
- Poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć;
- Sprawianie radości z możliwości eksperymentowania i działania;
- Kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej;
- Rozwijanie umiejętności samodzielnego dochodzenia do wiedzy poprzez obserwacje, doświadczenia i eksperymenty, samodzielne wnioskowanie;
- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas eksperymentowania;
- Dzielenie się swoją wiedzą i spostrzeżeniami z innymi dziećmi, porządkowanie swojej wiedzy;
- Współpraca w grupie rówieśniczej;
- Formowanie postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji;
- Wypracowanie szacunku do porządku i do pracy swojej i innych.
REALIZACJA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ „MALI EINSTEINI”