Innowacja pedagogiczna „Eko – majster”

Przedszkole nr 14 Maluszek w Ostrowie Wielkopolskim

mgr Natalia Foltyniewicz – Rataj

1. Nazwa innowacji: „Eko – majster”
2. Autor innowacji: mgr Natalia Foltyniewicz – Rataj
3. Rodzaj innowacji: metodyczna
4. Termin realizacji: X.2023 roku – V.2024 roku
5. Grupa objęta działaniami innowacyjnymi: dzieci 4-letnie i 5 -letnie z grupy III „Żabki” z Przedszkola nr 14 Maluszek w Ostrowie Wielkopolskim

Realizowane tematy:

Majsterkujemy z darami natury”

– 23 październik 2023 roku (poniedziałek)

W trakcie zajęć innowacyjnych „Eko-majster” realizujących temat „Majsterkujemy z darami natury”, które odbyły się w poniedziałek 23 października 2023 roku, dzieci wykonały z darów natury, takich jak; kasztany, żołędzie, drewniane patyczki – ludziki, zwierzątka, figurki i inne wytwory, na które „przyszła im wena”.

Dzieci korzystając z przyniesionych przez siebie oraz rodziców kasztanów i żołędzi, wykorzystując drewniane patyczki, stworzyły wymyślone przez siebie figurki.

W trakcie zajęć dzieci rozwijały zdolność planowania swojej pracy, doskonaliły umiejętność manipulowania przedmiotami, rozbudzane były zainteresowania techniczne, dziecięca kreatywność, wyobraźnia przestrzenna. Dzieci uczyły się wzajemnej współpracy, pomagania sobie nawzajem. Rozwijana była także świadomość ekologiczna dzieci.

Podczas zajęć dzieci wymieniały się doświadczeniami, dzieliły się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi wykonywanego zadania. Dzieci wykazały się dużym zapałem, z zaangażowaniem tworzyły swoje dzieła. Można było dostrzec, iż to twórcze zadanie sprawiało im radość, wzbudzało wiele pozytywnych emocji, jak również ukazało im, że wykorzystując dostępne materiały, a także dzięki wytrwałości, skupieniu oraz wzajemnej pomocy, można stworzyć coś własnego, coś nie kupionego w sklepie. Coś co budzi radość i satysfakcję z dobrze wykonanego zadania.

Opracowała: Natalia Foltyniewicz-Rataj

Coś z niczego, czyli tworzymy modele przedmiotów codziennego użytku”

– 28 listopada 2023 roku

28 listopada 2023 roku w ramach innowacji „Eko-majster” zrealizowano temat: „Coś z niczego, czyli tworzymy modele przedmiotów codziennego użytku”.

Dziecięca wyobraźnia nie miała granic. Powstały samochody, wyścigówki, wagoniki, lokomotywy, traktory, drzewa, pingwinek, wazoniki, karmnik dla ptaków, studnia… . Dzieci podczas wykonywania swoich prac korzystały z nakrętek, rolek po papierze i ręcznikach kuchennych, kartoników po napojach, sznureczków. Korzystały także z kleju, nożyczek, pędzelków. Tworząc swoje dzieła usprawniały sprawność motoryczną, umiejętność posługiwania się nożyczkami, pomagały sobie wzajemnie w działaniach, wymieniały się doświadczeniami.

A przede wszystkim dobrze się bawiły i uśmiech cały czas gościł na ich twarzach. Po skończonych zajęciach dzieci wyraziły ogromną chęć na dalsze tworzenie swoich dzieł, co oczywiście zostało im umożliwione. Oznajmiły także, że nie mogą się już doczekać kiedy będzie znowu coś robione.

A zrobimy już niedługo… .

Opracowała: Natalia Foltyniewicz-Rataj

Nasza choinka” – wykonanie choinki oraz jej ozdobienie przygotowanymi samodzielnie ozdobami

– 12.12.2023 – 14.12.2023

W ramach innowacji „Eko-majster” zrealizowano w dniach od 12 do 14 grudnia 2023 roku kolejny już temat: „Nasza choinka” – wykonanie choinki oraz jej ozdobienie przygotowanymi samodzielnie ozdobami.

Podczas działań podejmowanych przez dzieci zachowano wszelkie względy bezpieczeństwa. Podejmowane prace były koordynowane, nadzorowane przez nauczyciela.

W trakcie zajęć dzieci planowały swoją prace, wykonywały zadania samodzielnie bądź z pomocą innych dzieci lub osoby dorosłej, wznosiły konstrukcje, obiekty z dostępnych materiałów, rozwijały motorykę małą. Do swoich prac wykorzystywały materiał przyrodniczy (np. szyszki, patyczki, drewniane listewki) oraz materiały pochodzące z recyklingu (np. nakrętki, sznurki, ulotki, gazety). Dzieci zapoznały się z podstawowymi narzędziami (np. śrubokręt, klucz płaskooczkowy, poziomica, wiertarka ręczna, wkrętarka, śruby, nakrętki, podkładki, zawias, wkręty).

Przykładowe cele, które zrealizowano w trakcie zajęć „Nasza choinka” – wykonanie choinki oraz jej ozdobienie przygotowanymi samodzielnie ozdobami, to:

– rozwijanie zdolności logicznego myślenia i rozwiązywania napotkanych problemów,

– rozwijanie zdolności planowania,

– doskonalenie umiejętności manipulowania przedmiotami,

– zaspakajanie potrzeby tworzenia,

– wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy, zadania konstrukcyjne, techniczne,

– budzenie zainteresowań technicznych,

– rozbudzanie dziecięcej kreatywności,

– doskonalenie umiejętności współpracy z innymi.

Temat „Nasza choinka” zrealizowany został przez trzy kolejne dni.

W pierwszym dniu dzieci tworzyły własne małe choinki z darów przyrody (szyszek) oraz nakrętek bibuły.

W drugim dniu dzieci z dostępnych materiałów (listewki, śrubki, nakrętki, podkładki, zawias) przygotowały własną dużą choinkę. Zapoznały się także z podstawowymi narzędziami służącymi do majsterkowania (np. śrubokręt, klucz płaskooczkowy, poziomica, wiertarka ręczna, wkrętarka, śruby, nakrętki, podkładki, zawias, wkręty). Choinkę wykonały przy pomocy nauczyciela.

W trzecim dniu dzieci wykonały łańcuchy choinkowe z papieru (ulotek, gazet). Tym samym doskonaliły małą motorykę, zapoznawały się z dawnym zwyczajem samodzielnego tworzenia ozdób choinkowych. Dodatkowo uczyły się korzystać z dostępnych materiałów takich jak ulotki, gazety, a tym samym chronić środowisko.

Zajęcia z majsterkowania „Nasza choinka” bardzo się dzieciom podobały. Każde z nich chciało coś robić, brać w czymś udział

Opracowała: Natalia Foltyniewicz-Rataj

Nasze budowle i pojazdy”

– realizacja innowacji „Eko – majster” – 30 – 31.01.2024

Kolejny temat innowacji pedagogicznej „Eko – majster” został z wielkim zapałem zrealizowany. Dotyczył on budowli i pojazdów a brzmiał: „Nasze budowle i pojazdy”. Zrealizowany został 30 i 31 stycznia 2024 roku. Dzieci z wielkim zaangażowaniem przyklejały, wycinały, dopasowywały elementy. Wykazały się ogromną kreatywnością, pomysłowością, wyobraźnią. A ile przy tym było śmiechu, zabawy… .

Kreatywność dzieci nie miała granic. Powstały rakiety, domek, drzewa, wyścigówki, czołg, formuły 1, papierowe samoloty. Każde dziecko mogło stworzyć to co wyobraźnia mu podpowiadała.

W trakcie podjętych działań dzieci między innymi: rozwijały zdolność logicznego myślenia i rozwiązywania napotkanych problemów, zdolności planowania, wyobraźnię przestrzenną, doskonaliły umiejętności manipulowania przedmiotami, zaspakajały potrzebę tworzenia. Wspomagany był rozwój umysłowy dzieci poprzez zadania konstrukcyjne, techniczne. Rozbudzana była dziecięca kreatywność zainteresowania techniczne.

A co najważniejsze – dzieci były bardzo dumne ze stworzonych przez siebie modeli. I zabawa nimi trwała w najlepsze przez długi czas.

Opracowała: Natalia Foltyniewicz-Rataj

Tworzymy własną tablicę sensoryczną”.

Realizacja innowacji „Eko-majster”

– 27.02.2024

Słuch, wzrok, węch, smak, dotyk – to zmysły dzięki, którym poznaje się świat, otoczenie. Aby je rozwijać potrzebne są bodźce.

„Tworzymy własną tablicę sensoryczną” to kolejny temat zrealizowany w ramach innowacji „Eko-majster” (27.02.2024, wtorek). Podczas zajęć dzieci poznawały faktury różnych materiałów m. in.: tkanin, kartonu, papieru, foli, różnego rodzaju opakowań. Dzieci dzieliły się swoimi spostrzeżeniami, odczuciami po kontakcie z danym materiałem. Następnie wycinały, przecinały na mniejsze kawałki otrzymane materiały, by po chwili przyklejać ja na kartkę, tworząc przy tym urozmaicone, ciekawe kompozycje.

Cele, które zostały założone i zrealizowane to:

– pobudzanie, uwrażliwianie zmysłu dotyku,

– rozwijanie zdolności planowania,

– zaspakajanie potrzeby tworzenia,

– wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy, zadania konstrukcyjne, techniczne,

– budzenie zainteresowań technicznych,

– rozbudzanie dziecięcej kreatywności,

– rozwijanie wyobraźni przestrzennej,

– dawanie poczucia sprawstwa,

– doskonalenie sprawności dłoni i umiejętności posługiwania się nożyczkami,

– rozwijanie umiejętności współpracy z innymi oraz wzajemnego pomagania sobie.

Opracowała: Natalia Foltyniewicz-Rataj

Nad wodą, czyli tworzymy własny zbiornik wodny oraz łódki”

– 15.03.2024 (piątek)

W piątek 15 marca 2024 roku zrealizowany został kolejny temat innowacji pedagogicznej „Eko-majster”, który brzmiał: „Nad wodą, czyli tworzymy własny zbiornik wodny oraz łódki”.

Podczas zajęć odbyła się pogadanka dotycząca wody, jej ważności dla życia, środowiska, sposobów dbania o nią. Dzieci wymieniały się swoimi doświadczeniami dotyczącymi pobytu nad wodą, zasadami obowiązującymi podczas zabaw w wodzie. Zapoznane zostały z akwenami wodnymi oraz tym co może się w nich znajdować.

Jednak głównym punktem zajęć były działania praktyczne polegające na wykonaniu przez dzieci z dostępnych materiałów recyklingowych łódek. Wykorzystując nakrętki, wykałaczki, patyczki od szaszłyków, plastelinę, ulotki, kartoniki po napojach a także butelki, wykonały własne łódki, statki.

Kiedy statki były gotowe nastała pora na zabawy nimi: dzieci dmuchały w żagle i robiły wyścigi po blacie stolika. Następnie wykorzystując według własnej inwencji dostępne materiały stworzyły „basen”, gdzie łódki miały swoje wodowanie oraz „regaty”. Podczas zabaw z wodą dzieci odkrywały „co pływa, a co tonie”, co można zrobić aby statek nie tonął, ile ładunku można położyć, aby statek się unosił na powierzchni wody a nie zatonął.

W trakcie zajęć zrealizowano takie cele jak np.:

– rozwijanie zdolności logicznego myślenia i rozwiązywania napotkanych problemów,

– rozwijanie zdolności planowania,

– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

– doskonalenie umiejętności manipulowania przedmiotami,

– zaspakajanie potrzeby tworzenia,

– wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy, zadania konstrukcyjne, techniczne,

– budzenie zainteresowań technicznych,

– rozbudzanie dziecięcej kreatywności,

– rozwijanie wyobraźni przestrzennej,

– dawanie poczucia sprawstwa,

– rozwijanie świadomości ekologicznej,

– zachęcanie do dbania o przyrodę,

– rozwijanie umiejętności wysuwania hipotez i ich weryfikacji,

– doskonalenie umiejętności współpracy z innymi.

Wiele śmiechu, frajdy i satysfakcji doświadczyły dzieci podczas niniejszych zajęć. Dzieci pomagały sobie wzajemnie, podpowiadały sobie jak coś wykonać. Przedszkolaki przekonały się także, iż mając do dyspozycji przedmioty codziennego użytku można stworzyć samemu ciekawe zabawki i dobrze, wesoło się przy tym bawić. Bawić się zarówno samemu jak i wspólnie, co daje jeszcze więcej radości.

 Opracowała: Natalia Foltyniewicz-Rataj

Piasek kinetyczny”

– 25.03.2024

Kolejny temat innowacji pedagogicznej „Eko – majster”, który brzmi: „Piasek kinetyczny” – stworzenie piasku kinetycznego oraz wykonanie budowli z piasku, został zrealizowany przez dzieci z grupy „Żabki” w dniu 25 marca 2024 roku (poniedziałek) z wielkim entuzjazmem, zaangażowaniem i zapałem. A przy tym towarzyszyły dzieciom: śmiech, radość, wzajemna wymiana spostrzeżeń na temat powstałych „dzieł sztuki”.

Z dostępnych materiałów przedszkolaki stworzyły własny piasek kinetyczny. Dzieci odliczały i wsypywały potrzebne ilości materiałów, dolewały, mieszały, ugniatały. Swą sprawność motoryczną doskonaliły, zmysł dotyku pobudzały.

Dzieci tworzyły, budowały, wyobraźnię rozwijały. Ostatecznie powstały piaskowe: wulkany, zamki, baby i babeczki, piaskowe „lajki”, labirynty, rysunki na piasku i wiele innych wytworów, których kształty co chwilę się zmieniały.

W trakcie zajęć m. in.:

– rozwijano zdolności logicznego myślenia i rozwiązywania napotkanych problemów,

– rozwijano zdolności planowania,

– rozwijano koordynację wzrokowo-ruchową,

– doskonalono umiejętności manipulowania przedmiotami,

– rozbudzano dziecięcą kreatywność,

– rozwijano wyobraźnię przestrzenną,

– dawano dzieciom poczucia sprawstwa,

– rozwijano świadomość ekologiczną,

– doskonalono umiejętność współpracy z innymi oraz umiejętność pomagania sobie wzajemnie,

– doskonalono umiejętności matematyczne jak np. dodawanie, porównywanie ilości, objętości.

Opracowała: Natalia Foltyniewicz-Rataj

Wodne szlaki” – czyli o tym jak płynie woda w rurach

– 08.04.2024 (poniedziałek)

O tym jak ważna dla życia każdego organizmu jest woda zapewne każdy wie. Lecz skąd się ona bierze w naszych kranach? Na te i inne pytania dzieci próbowały znaleźć odpowiedź na zajęciach 08.04.2024 roku (poniedziałek).

Podczas kolejnych już zajęć innowacji pedagogicznej „Eko-majster”, gdzie temat przewodni brzmiał: „Wodne szlaki” – czyli o tym jak płynie woda w rurach”, dzieci oprócz tradycyjnej pogadanki na temat tego skąd się bierze woda w przyrodzie, do czego jest ona wykorzystywana, jak można ją oszczędzać, a także jak można o wodę dbać, przedszkolaki zastanawiały się m. in.: nad pytaniami: „Skąd się bierze woda w domu?”, „Dlaczego woda płynie z kranu”?

Oprócz tradycyjnych odpowiedzi przedszkolaki mogły samodzielnie, doświadczalnie sprawdzić swoje przypuszczenia. Dzieci z prawdziwych rur, kolanek, łączników, zaślepek, uszczelek, trójników, budowały modele instalacji wodnej. Następnie mogły doświadczalnie z użyciem wody obserwować jak woda wlana w jednym punkcie, wylatuje w drugim punkcie, jak dzięki zaślepce woda przestaje lecieć, a jak dzięki trójnikowi wylatuje w kilku punktach.

Cele jakie zostały zrealizowane na zajęciach to m. in.:

– rozwijanie zdolności logicznego myślenia i rozwiązywania napotkanych problemów,

– rozwijanie zdolności planowania,

– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

– doskonalenie umiejętności manipulowania przedmiotami,

– wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy, zadania konstrukcyjne, techniczne,

– budzenie zainteresowań technicznych,

– rozbudzanie dziecięcej kreatywności,

– rozwijanie wyobraźni przestrzennej,

– rozwijanie świadomości ekologicznej,

– zachęcanie do dbania o przyrodę,

– rozwijanie umiejętności wysuwania hipotez i ich weryfikacji,

– doskonalenie umiejętności współpracy z innymi.

 

     Opracowała: Natalia Foltyniewicz-Rataj

Co znajdziemy w warsztacie, czyli poznajemy narzędzia i bawimy się śrubkami, nakrętkami i innymi przedmiotami” –

innowacja „Eko-majster” –

kwiecień 2024

W każdym z nas może „obudzić” się majsterkowicz, wynalazca, taki „Pomysłowy Dobromir”.

W kwietniu 2024 roku dzieci z grupy „Żabki” wzięły udział w kolejnych już zajęciach innowacyjnych „Eko – majster”, gdzie zrealizowany temat brzmiał: „Co znajdziemy w warsztacie, czyli poznajemy narzędzia i bawimy się śrubkami, nakrętkami i innymi przedmiotami”.

Podczas zajęć dzieci poznawały podstawowe narzędzia używane w warsztacie i ich nazwy, oraz, co najbardziej im się podobało, miały możliwość konstruowania modeli z dostępnych kawałków drewna, śrub, nakrętek.

Kreatywność dzieci była ogromna. Powstawały figury geometryczne, domy, tory, płoty i wiele innych konstrukcji.

Przedszkolaki dopasowywały śruby do odpowiednich otworów oraz nakręcały na nie nakrętki, dopasowywały i wkręcały śruby do nakrętek kołowych, posługiwały się narzędziami (np. śrubokrętem płaskim, śrubokrętem krzyżakowym).

Widząc zaangażowanie i zapał dzieci oraz ich kreatywność do tworzenia, skręcania urozmaiconych konstrukcji, wybrane materiały zostały na stałe udostępnione do spontanicznego korzystania przez dzieci. Przedszkolaki mają swobodny dostęp do materiałów, wybranych narzędzi i mogą bezpiecznie rozwijać zainteresowania techniczne.

Podczas realizacji zajęć cele, które zrealizowano to m. in.:

– rozwijanie zdolności logicznego myślenia i rozwiązywania napotkanych problemów,

– rozwijanie zdolności planowania,

Przejdź do treści
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.