„KREATYWNA MATEMATYKA”
W roku szkolnym 2024/2025 grupa Motylki bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Kreatywna matematyka”.
Głównym celem projektu jest wspieranie i rozwijanie kluczowych kompetencji matematycznych, innowacyjne i pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez wielozmysłowe poznawanie świata liczb, figur geometrycznych, działań oraz zagadnień matematycznych.
W pierwszym półroczu grupa zrealizowała następujące zadania:
- Zadanie na październik: „TWÓRCZA MATEMATYKA”
Zadaniem dzieci było dorysowanie do danego elementu (figury geometrycznej) dowolny rysunek tak by narysowany przez nauczyciela kształt stał się jego częścią.
- Zadanie na listopad: „MATEMATYKA W SZTUCE”
Praca z kształtem – zadaniem dzieci było stworzenie obrazków, mozaiki z różnych kształtów geometrycznych, podczas tej zabawy dzieci utrwalały nazwy figur.
- Zadanie na grudzień: „MATEMATYKA OD KUCHNI”
W tym zadaniu dzieci wykonywały sok z jabłek. Podczas realizacji tego zadania na samym początku dzieci przeliczały jabłka, porównywały wielkość, kolor, po zrobieniu soku wlewając do kubeczków dzieci rozwijały umiejętność porównywania ilości soku w kubkach posługując się określeniami mniej, więcej, tyle samo, połowa, do pełna w tym przypadku dzieci zdobyły umiejętność określania ilości w formie płynnej.
- Zadanie na styczeń: „MATEMATYKA NA WESOŁO” – zabawy z dynią, „polowanie na kasztany”
Do wykonania tego zadania potrzebne były kasztany i dynie. Zadanie to rozdzielone zostało na dwa dni. Zabawa z kasztanami polegała na tym i zadaniem dzieci było otoczenie pętlą określonej ilości kasztanów rozsypanych na arkuszu papieru w taki sposób aby tworzyły zbiór (określony ilością oczek na kostce). Zadanie z dynią – zabawa ta polegała na porównywaniu wielkości oraz określaniu położenia dyni używając określeń (pod, nad, na, obok, za).
Projekt będzie kontynuowany w II semestrze roku szkolnego 2024/2025.
Efekty wdrożony działań z zadań projektowych:
– dzieci znają i nazywają figury geometryczne,
– dzieci potrafią określać i porównywać wielkość,
– dzieci potrafią porównywać ilość soku posługując się określeniami mniej, więcej, tyle samo, połowa, do pełna,
– dzieci potrafią przeliczać na konkretach,
– dzieci potrafią określać położenie przedmiotu używając określeń (pod, nad, na, obok, za).