22.04.2020 r.
Dzień dobry Wszystkim „Biedroneczkom” i ich Rodzicom
Dzisiaj zadanie może troszkę inne niż zazwyczaj, gdyż przeniesiemy się do krainy muzyki klasycznej. Posłuchamy, potańczymy i wspólnie czas spędzimy.
A na zakończenie zabawy – kilka zagadek muzycznych dotyczących bajek. Gotowi? Zaczynamy!
Temat dzisiejszych zajęć to:
Taniec z chustami do utworu „Bolero”, Maurice’a Ravela.
ZADANIE NA DZIŚ:
Wsłuchać się w zaproponowaną muzykę klasyczną i potańczyć do niej. Przeprowadzić krótką rozmowę dotyczącą wysłuchanego utworu.
A następnie rozwiązać kilka zagadek muzycznych z bajek. Ciekawe kto ma lepszy refleks i pamięć?
-1- Zabawa „Olbrzym Rumszumszum” (propozycja podkładu: Maurice Ravel – Bolero, wersja skrócona).
Dziecko (można też zachęcić rodzeństwo i innych domowników ) oraz rodzic stoją swobodnie.
Dorosły zamienia uczestników zabawy w olbrzymy, które bardzo kochają muzykę, a pokój zamienia w las. Olbrzymy dostają do ręki chustki (np. chusteczki, apaszki).
Gdy muzyka gra – olbrzymy rytmicznie spacerują po lesie i machają chustkami w rytm muzyki (szybko- kiedy muzyka gra głośnio lub przyśpiesza, wolno – kiedy muzyka gra cicho lub zwalnia).
Gdy muzyka cichnie (dorosły ścisza muzykę ) – olbrzymy złoszczą się, tupią nogami i głośni krzyczą: „Rumszumszum! Rumszumszum!”.
Następnie dorosły ponownie zgłaśnia muzykę a olbrzymy kontynuują rytmicznie spacer machając chustką.
Kiedy muzyka się skończy można zadać dziecku pytania, np.:
- Jakie instrumenty słyszałeś? (np. werbel, flet poprzeczny, klarnet, fagot, harfa, saksofon, trąbka, skrzypce, altówki, puzon, wiolonczela, kontrabas, kotły)
- Czy podobała Ci się muzyka?
- Jak się nazywa grupa ludzi, która w tym samym czasie gra na różnych instrumentach? (orkiestra, zespół)
- Jak się nazywa osoba, która dyryguje, pokazuje muzykom jak mają grać? (dyrygent)
David Garrett, Bolero/Maurice Ravel - https://www.youtube.com/watch?v=URprPvzhWNs
-2- Zagadki muzyczne „Z jakiej bajki…?”
Włączamy załączony filmik. Nadstawiamy uszy, słuchamy… . Kto pierwszy wypowie tytuł bajki z jakiej jest dany fragment muzyczny ten zdobywa punkt.
Powodzenia!
J Piosenki z bajek – zagadki muzyczne - https://www.youtube.com/watch?v=YauzgfWMThQ J
-3- Filmik dodatkowy dla chętnych - Dla zainteresowanych i ciekawych odkrywców muzyki. „Instrumenty muzyczne”
-Animowana podróż do „zwierzątkowej” szkoły muzycznej. Instrumenty muzyczne (akordeon, konga, perkusja, fortepian, klarnet, skrzypce, saksofon, gitara elektryczna, wiolonczela, gitara basowa) - https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w
Zdjęcia z zabaw z dziećmi są miłą pamiątką.
CELE DZISIEJSZYCH ZAJĘĆ:
- kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej,
- doskonalenie sprawności fizycznej.
Życzymy miłych wrażeń podczas zabawy oraz owocnego rozwiazywania zagadek.